Bij de start van het schooljaar, lanceerde ik een poll waarin ik vroeg naar jouw belangrijkste energielekken op het werk. Ik beloofde dat ik er een blog zou over schrijven. Ik dacht dat ik antwoorden zou krijgen als ‘ik krijg geen waardering’ of ‘het inefficiënt vergaderen’ of die ene collega die de kantjes ervan af loopt. Maar nee, jullie grootste ergernis was jullie ‘baas’, jullie leidinggevende. Er is zo’n quote die zegt: people don’t leave bad jobs, they leave bad bosses’. Dus wijd ik er een blog reeks aan. Welk type baas jouw energie laat wegstromen en wat je eraan kan doen. Deze week, elke dag een korte blog. Volgende bazen komen aan bod: Linda, de micromanager, Kurt, de bully, Bert, de natte eend en Anna, de conflictvermijder. Ik overdrijf in de stereotypering en natuurlijk zijn er varianten, mildere versies en combinaties in het bedrijfsleven te vinden. Maar voor wat structuur en leesbaarheid, worden er duidelijke typetjes neergezet.
En als ik jullie mag geloven, hebben jullie echt nog last van ‘bazen’ en ‘managers’. Dus we hebben dringend nood aan meer ‘leiders’.
Hieronder hoe jullie je ‘bazen’ gestereotypeerd hebben en hoe deze de energie doen wegstromen. Ik geef je telkens per ’type’ praktische tips om ermee om te gaan zodat jij jouw energie er niet langer aan verliest.
Maak kennis met Bert, de natte eend
Bert is een graag geziene collega op de borrel na het werk. Hij is heel gezellig en je kan er goed een pint mee pakken, hij zorgt voor sfeer en ambiance en is altijd goed gezind. Hij is een rasechte netwerker en krijgt alles geregeld vooral voor zichzelf of wat in zijn voordeel is. Regels gelden voor iedereen en hij is het bewijs dat de uitzondering de regel maakt. Voor hem gelden de regels niet en hij heeft hiervoor een perfecte verklaring. Hij begrijpt het drama dan ook niet dat erover gemaakt wordt. Zijn levensmotto is ‘we lossen de problemen op als ze zich stellen’ en dan nog soms is het zelfs beter om gewoon te wachten tot de problemen vanzelf over gaan. Alles komt en gaat toch, vindt Bert, hij begrijpt vaak niet waar iedereen zich toch zo druk over maakt. Hij vindt dat het team gewoon hun werk moet doen ipv te zeuren over zogezegde problemen. Welk probleem het ook is, hoe ernstig de situatie ook is, het glijdt van hem af zoals water van een natte eend: Kritiek op zijn leiderschap? Hij schudt eens met zijn veren en het is weg. Waarschuwen voor grote problemen die eraan komen? Hij schudt eens met zijn veren en het is weer weg. En zo gaat het met alles, het glijdt gewoon van hem af. Hij voelt zich nooit aangesproken, je kan hem niet betrappen op een taak of verantwoordelijkheid naar zich toe te trekken, ziet de problemen niet en vindt zijn medewerkers maar een stelletje pretbedervers.
De positieve intentie van Bert is om een goede sfeer te behouden en stress buiten te houden, van stress word je niet beter. Hij blijft graag zorgeloos, waarom zou je je ook zorgen maken, de wereld draait door, ook met die problemen. Mogelijks heeft Bert in het verleden moeilijke tijden gekend die hij heeft weten aan te pakken met een stevige dosis positiviteit en relativeringsvermogen. Hij heeft een olifantenhuid gekweekt, waardoor weinig hem nog echt raakt. Hij komt hierdoor wat oppervlakkig over. Zijn medewerkers voelen zich niet gehoord en geraken meer en meer gefrustreerd: als hij zijn verantwoordelijkheid niet opneemt, waarom moeten wij het dan nog doen? Meer en meer beginnen ze te denken, wat doet Bert hier eigenlijk echt voor het bedrijf? Als het hem niet deert, moeten wij er ook niet wakker van liggen? De gelatenheid groeit meer en meer.
Hoe ga je best om met de natte eend?
De natte eend kan een grote leermeester zijn voor mensen die té betrokken zijn op hun werk en hierdoor in de problemen komen omdat ze zichzelf ‘dood’ werken om allerlei problemen te voorkomen. Wanneer de natte eend jou mateloos ergert, stel jezelf dan de vraag: wat kan ik leren van hem? Waar is hij heel goed in, wat ik moeilijker kan. En hoe zou het zijn als ik daar een homeopathische dosis van innam?
Een natte eend als leidinggevende kan erg frustrerend zijn. Anderzijds kan je dit als een opportuniteit zien en zelf je koers bepalen. Zoveel te minder je hem belast met jouw problemen zoveel te beter hij jou als medewerker vindt. Hij is in dat opzicht de tegenpool van de micromanager. Zet hem in op zijn sterkte en laat hem jouw project sponsoren en op de kaart zetten bij belangrijke stakeholders.
Kom met oplossingen i.p.v. problemen, de kans dat hij jouw voorstel tot oplossing niet goedkeurt, is heel klein. Hij gaat ervan uit dat jij jouw werk en voorbereiding grondig gemaakt hebt en dat je de best geplaatste bent om met een oplossing te komen, niet hij.
Doe jij je job op zich graag, maar heb je last van je leidinggevende? Zit je met ergernissen of frustraties?
Wil je graag begeleid worden in ‘how to manage your boss’ en het beste maken van jullie samenwerking zodat je terug met plezier kan gaan werken? Neem contact op! Ik begeleid jou graag!
0 reacties